Финале међународног такмичења “Мост математике” одржано је у Врњачкој Бањи 2. и 3. априла 2022. године. Оснивач овог такмичења је удружење “Млади математичар”. Тема овогодишњег пројектног задатка је била “Мрежа”.
Циљ такмичења “Мост математике” је:
- Модернизација наставе у школама
- Упознавање и усавршавање рада са новим алатима у условима информационо комуникационих технологија
- Развој пројектне наставе 21. века
- Развој кооперативног и колаборативног учења у условима нове технологије
- Повезивање математике са проблемима у другим наукама и са реалним проблемима са посебним освртом на уметност и културу – математичко моделовање у настави
- Развој комуникације и сарадње између наставника и ученика и ненаставног особља у свим смеровима
- Развој и неговање науке и научне културе у смислу повезаности са математиком.
Прва крагујевачка гимназија је доспела до највишег нивоа овог такмичења - међународног такмичења и у два горе наведена дана имала је част да се са другим школама како из наше државе, тако и других, такмичи у пројекту и у квизу знања. Тим ученика који је представљао школу чинили су: Николина Арсенијевић – ученица првог разреда гимназије, Марта Ђаловић – ученица другог разреда гимназије, Вања Стеванић – ученица трећег разреда гимназије и Ива Папић – ученица четвртог разреда гимназије. Техничку и информатичку подршку чинили су ученици: Петра Недељковић – ученица првог разреда гимназије и Жарко Ђорић – ученик првог разреда гимназије.
Као одговор на задану тему, овај тим ученика је креирао еколошку саксију и тако назвао пројекат – Еко Саксија. Она је уникатног дизајна. Три бочне стране саксије су засноване на новом математичком геометријском објекту – фрактал. Наиме, фрактал који су ученици проучавали и одабрали као најбољи одговор на задану тему је “Тепих Сјерпинског”. За израду три бочне стране коришћена је друга итерација овог фрактала. Оно што разликује ову саксију од осталих, није само њен дизајн за који се побринула математика, већ и чињеница да биљка која је била у саксија није била засађена у обичној земљи већ у једној посебној маховини – сфагнум. Идеја ученика је била да на пројекат не одговоре само са математичке тачке, већ и да се осврну на еколошке проблеме са којима се свакодневно суочавамо. Ова посебна маховина има улогу да храни биљке и да им одржава влажност. Како и она сама мора бити влажна, ученици су се досетили да уграде систем за наводњавање кап по кап. Тај систем не би радио стално, већ по потреби. Да би то било оствариво, информатичари су програмирали микробит који мери влажност сфагнума и упозорава лице које је задужено за наводњавање да ли исто треба укључити или не. У вечерњим сатима, саксија је замишљена као декоративни део баште. Унутар саксије су уграђене лед лампе које увече светле. Захваљујући “Тепиху Сјерпинског” ствара се једна лепа атмосфера. На саксији се може уочити неколико дугмади. Притиском на њих, активира се интерактивни едукативни програм који је креиран у “Скречу”. Замишљено је да се кликом на ту дугмад активира екран на којем ће бити исписане информације о засађеној биљки, сфагнуму и сл… Међутим, како је ово математичко такмичење, кликом на ту дугмад активирају се програми који нас уводе у свет фрактала, геометрије корњаче и специфичног тзв Л-система који је коришћен за креирање фрактала чији су аутори сами ученици. Кликом на једно дугме, покреће се програм који је анимација замишљеног врта или баште чији је један део наша саксија. Врт је интересантан због самих стаза које су ту заступљене. Наиме, стазе су облика једног другачијег фрактала – “Кохова крива”. Упознајући се са њом ученици су израчунавајући њену дужину спознали однос коначног и бесконачног. Кликом на друго дугме, на екрану се отвара албум ученичких фрактала креираних уз помоћ Л-система. За развој овог система заслужан је мађарски биолог Аристид Линденмајер.
Последњи сегмент овог пројекта је медеља коју су ученици конструисали и назвали је замак због свог облика. Овај геометријски објекат је спој два фрактала која су им послужила за изучавање фрактала, “Кохова крива” и “Тепих Сјерпинског”. Циљ овог пројекта је да ученици схвате да је математика свуда око нас, да подигну еколошку свест свих нас, да повежу сполашњи свет и свет рачунара и тако га направе опипљивим за све.
Након два тешка дана такмичења, екипа Прве крагујевачке гимназије успева да освоји друго место на међународном такмичењу и донесе пехар својој школи.